Device 6 og Yearwalk

Når noget virker godt selvom det ikke er rigtigt godt.

Device 6 og Year Walk

- Af Merete Pryds Helle

Disse apps er ikke ganske nye, men fortjener stadig en anmeldelse!

Device 6 er en app til iPad udviklet af det malmøske firma Simogo, der tidligere har udgivet app’en Year Walk. Hvor Year Walk er et spil, er Device 6 en fortælling med tekst. En mystisk fortælling om Anna, der vågner på en ø, som hun ikke ved hvordan hun er endt på. Hun forsøger gennem 6 kapitler at komme væk fra øen, og læseren skal hjælpe hende. Historien bliver fortalt af lange kæder af tekst der snor sig og drejer så vi følger Annas vej gennem bygninger og øens landskab. Teksten bygger altså stedets arkitektur op, og vi - som er player 249 - følger arkitekturen mens vi læser ved at dreje iPaden til højre og venstre og op og ned. Det er simpelt og virkningsfuldt og giver en fornemmelse af at man kommer dybt ind i fortællingen, fordi oplevelsen også skabes fysisk. Det visuelle udtryk minder om James Bond filmgrafik fra 60’erne, og historien er vel også i den stil; der er mekaniske mannequiner og ditto aber og en mystisk mand i bowlerhat. Teksten som tekst er ikke særlig interessant, men den driver læseren videre i forløbet, og lydbilledet er kongenialt og bygger en interessant mystisk og intens stemning op. Billedsiden består ud over 60’er grafikken af sorthvide fotos, der ligesom er gemt i et bånd bag den flade man læser på. Man kan køre frem og tilbage med fingeren på siden og afsløre dele af billedet, og fordi fotoet ser ud til at ligge bag tekstens arkitektoniske flade, giver det en fornemmelse af en mystisk dybde, man kan trænge ind til. Der er også nogle corny spørgsmål til læseren efter hvert kapitel, men det er ærgerligt at de ikke bliver brugt til noget.

Gådenørd eller walkthrough

For at komme fra det ene kapitel til det næste skal man løse nogle klassiske gåder, som “find et tal her og kombiner det med et tal der er gemt et andet sted i kapitlet, læg dem sammen og træk fra Myst-agtige gåder”  - for dem der kan huske det legendariske spil Myst, der også forsøgte at kæde en historie sammen med gåder. Jeg har det det personligt sådan, at jeg er blevet for gammel til at spilde min tid på at løse egentlig ligegyldige gåder, jeg vil bare have lov til at opleve historien. Det er muligt at jeg står alene med den følelse, men jeg tror nu alligevel at Simogo forsøger at ramme to forskellige målgrupper med Device 6; de der elsker at nørde kombinationsgåder, og de, der gerne vil opleve en historie i et digitalt medie. For de sidste, der er som jeg, er der en simpel løsning. Man kan hente en walkthrough til Device 6, hvor gåderne er løst for en, og læse og opleve det underlige og fascinerende univers uden at skulle tænke kombinatorik, men bare taste walkthroughens løsninger ind i de mekaniske devices, man finder rundt omkring. (Jeg er åben overfor, at nogen vil foragte min måde at læse på, men sådan læste jeg den altså. ) Jeg var egentlig selv forundret over, hvor fanget jeg blev af Device 6; for teksten er banal og det er historien også. Men med lydbilledet, de halvt skjulte fotos og den arkitektur jeg selv bygger fysisk op ved at dreje iPaden, for at fortætte med at læse teksten, når Anna er drejet, lykkes det Device 6 at skabe en ny og særlig oplevelse af en historie i tekst i et digitalt medie. Det er en oplevelse jeg vil anbefale på det varmeste, med eller uden walkthrough. Og når man er i gang, kan man passende kigge på Year Walk også.

Selve spillet er uden tekst, men der en tilhørende “companion” som udelukkende er tekst, og fortæller om den nordiske mytologi der ligger bag “Årsgangen”. Når man har læst den “companion” har man nemmere ved at forstå det univers, historien udspiller sig i; man skal redde mylinger fra en bækhest, følge huldrens sang og aflæse underlige runeagtige tegn. Igen er der masser af gåder, og igen snød jeg med en walkthrough. Og igen lykkes det Simogo at skabe en helt særlig stemning med lyd, billede og fortælling, som er fascinerende og underligt at opholde sig i.

Begge apps anbefales varmt, også fordi de udvider mulighederne for, hvordan en fortælling kan se ud, når den bliver digital.

Device 6 og Yearwalk. Device 6 og Year Walks companion er på engelsk.

Udviklet af Simogo og tilgængelige i Apples appstore for iPad.